maatschappelijk verantwoord bovengeven

Trends en werkelijkheid komen niet altijd overeen met elkaar. Een simpele vaststelling.
Maar wel opvallend als je erover gaat nadenken. Ik kom het in de media te kust en te keur tegen.
Ik kan geen stuk lezen in een krant of een enigszins serieus ogend blad, of er wordt wel gerefereerd aan de afkorting MVO. Lees het nog één keer goed: maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Hierbij hebben we dan het beeld van milieuvriendelijk, technisch duurzaam en mogelijk ook nog energiezuinig. Persoonlijk heb ik al voldoende moeite om te kunnen bevatten wat technisch duurzaam zou kunnen betekenen. Ik ben niet technisch ingesteld, maar leef toch echt in de veronderstelling dat de huidige technische ontwikkelingen per definitie al technisch duurzaam zijn. Op zijn minst zouden moeten kunnen zijn. Maar dit terzijde.

Gek genoeg merk ik dan op dat dit beeld ver af staat van het maatschappelijk verantwoorde dat we eigenlijk voor ogen hebben. Ik doe misschien een ongepaste aanname met het feit dat mijn beeld hiervan is dat mens en maatschappij centraal zouden moeten staan.

Door bedrijven die pochen dat ze MVO-gericht zijn wordt veelal de nadruk gelegd op winstmaximalisatie en imago waarbij de mens wordt ingezet omwille van de geestelijke en fysieke energie, bij wijze van volstrekte vanzelfsprekendheid. Op zichzelf nog niet zo vreemd, maar dat laatste is juist een gegeven waar de consument eigenlijk niet voor wenst te betalen. Juist omdat dit een vanzelfsprekendheid is. Maar ook dat dan maar terzijde.

Nu ik dat zinnetje nog eens lees, klinkt het ook allemaal zo verdomd voor de hand liggend. We moeten toe naar het veranderen van dit beeld en een nieuwe trend zetten. We….ik bedoel dus diezelfde consument. Immers is deze tegelijkertijd ondernemer, directeur, manager, leidinggevende of -nemer en zelfs politicus. Ik krijg toch meer en meer het beeld van de hond die heftig in cirkels achter zijn staart rent, maar nooit raak hapt. Zo zoetjes aan moeten we oppassen dat we niet duizelig worden en alle focus op de mens en maatschappij kwijtraken.

Voor het mkb is het eenvoudig te plaatsen door te stellen dat van onder-nemen pas echts sprake is als je van boven-geeft. Ik zou wensen dat het Haagse pluche zich ook eens zou gaan richten op het maatschappelijk verantwoord bovengeven.

Advertenties

reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s